Quan una empresa té diversos socis, és possible mantenir l’equilibri entre grups familiars a la segona generació ia les ulteriors?
Quan un projecte empresarial passa a les mans de la segona generació i de les ulteriors, les relacions entre els socis es van fent més complexes. Per exemple:
- Si dos socis que participen al 50% en una SL tenen dos fills cadascun, a la segona generació hi haurà quatre socis amb un 25% de capital cadascun.
- I si cadascun d’aquests socis també té dos fills, a la tercera generació hi haurà vuit socis amb el 12,5% cadascun. A més, dins de cada llinatge, els socis ja no seran només germans entre si, sinó que hi haurà germans i cosins, per la qual cosa augmentaran les possibilitats de que sorgeixin discrepàncies.
En general, el control de l’entrada de tercers a l’empresa estarà garantit mitjançant el dret d’adquisició preferent que els socis poden exercir. No obstant això, en aquests casos hi ha un altre risc: que l’equilibri entre grups familiars es trenqui i que, per exemple, un dels socis pertanyent a un grup familiar vengui les seves participacions a un altre o altres socis pertanyents a l’altre grup. D’aquesta manera, es trencaria la “correlació de forces”
Doncs bé, això es pot evitar modificant els estatuts de l’empresa. A aquest efecte, és possible establir drets d’adquisició preferent “per grups familiars”. D’aquesta forma:
- Si un soci pretén vendre les seves participacions, primer les ha d’oferir als socis que siguin membres del seu propi grup familiar.
- Només després d’aquest oferiment, i en cas que ningú no adquireixi les seves participacions, podrà oferir-les als socis que siguin membres de l’altre grup familiar.
- I, finalment, si ningú no adquireix les participacions i tampoc les adquireix la societat, ja podrà vendre-les a un tercer.
Els nostres professionals poden orientar-vos sobre aquesta i altres matèries relacionades amb l’empresa familiar.